به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسماعیل حسین زهی با اشاره به اینکه در ایران کمتر از ۱۰ درصد جمعیت کشور در نزدیکی سواحل زندگی میکنند و متاسفانه مردم در جایی که آب نیست متمرکز شدهاند، اظهار داشت: در این راستا باید به سمت استانداردهای جهانی حرکت کنیم و ۷۵ درصد جمعیت کشور را به نزدیکی نوار ساحلی سوق دهیم و اینگونه شاهد اشتغالزایی و پویایی اقتصاد ایران در حوزه دریایی و بندری با توجه به ظرفیتهای بی نظیر کشور باشیم.
وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد تبادلات تجاری ایران با کشورهایی است که از مزیت دریایی و بندری برخوردار هستند و بنابراین ناگزیر به سرمایه گذاری حداکثری در بنادر کشور هستیم و در این میان ضرورت دارد شهرکهای اقماری در نزدیکی بنادر و سواحل، ایجاد شود.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برخی کشورها که حتی جمعیت و مساحت بسیار کمی دارند نظیر سنگاپور و مالزی، عموم درآمدها از مسیر دریا است، گفت: ایران از پتانسیل بسیار بالایی در حوزه دریایی برخوردار است به گونهای که در جنوب، به آبهای آزاد دسترسی داریم و در شمال امکان صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر و همسایگان آنها فراهم است.
حسین زهی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران باید دریامحور شود، عنوان کرد: ضرورت دارد، شرایط مساعدی را به منظور سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل دریایی شاهد باشیم و با اعمال معافیتهای مالی و ارائه تسهیلات مناسب شرایط را به گونهای پیش ببریم که بخش خصوصی به سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی در حوزه دریایی و بندری ترغیب شود.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: یکی از بهترین فضاهای تجاری برای فعالان اقتصادی، دریا است از اینرو با بهرهمندی از کشتیهای غول پیکر در کوتاهترین زمان و کمترین هزینه کالا جابجا میشود، این امر برای سرمایه گذاران بخش خصوصی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نباید از آن غافل شد.